Suche i pogrubiałe pięty to niestety częsty widok, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Suche pięty bez prawidłowej pielęgnacji mogą prowadzić do poważnych powikłań pod postacią głębokich, sączących pęknięć. Takie pęknięcia są bardzo bolesne, a dodatkowo są wrotami dla infekcji bakteryjnych i grzybiczych.

Skóra na piętach jest bardzo wrażliwa na czynniki zewnętrzne, takie jak temperatura czy wilgotność powietrza. Dodatkowo jest znacznie grubsza w porównaniu z innymi częściami ciała. Dlatego też wymaga szczególnej pielęgnacji, która będzie ją chronić przed nadmiernym rogowaceniem i wysuszeniem.

pękające pięty leczenie

Przyczyny pękających pięt

Pękające pięty spowodowanie są nadmiernym rogowaceniem, suchością, brakiem elastyczności skóry. Najczęstszą przyczyną jest:

• niewłaściwa pielęgnacja,
  • nadwaga,
  • cukrzyca,
  • niewłaściwe obuwie,
  • nadmierne obciążenie tyłostopia,
  • spożywanie niewystarczającej ilości wody,
  • niedobory witaminy A,
  • zbyt agresywne ścieranie naskórka na podeszwie,
  • zaburzenia hormonalne.

Pęknięcia występują jako powierzchowne w postaci szorstkości skóry lub jako głębokie szczeliny, rozpadliny. Są objawem nadmiernego przesuszenia skóry. Martwe, niewystarczająco odżywione warstwy naskórka narastają stopniowo na siebie, po czym na skutek obciążenia i zmniejszenia elastyczności pękają.

Leczenie

Pielęgnacja skóry stóp powinna głównie opierać się na regularnym usuwaniu martwego naskórka oraz jej nawilżaniu. W przypadku popękanych pięt najlepszym wyborem będzie wizyta u podologa.

Podczas wizyty zostanie przeprowadzony szczegółowy wywiad z pacjentem, pięty dokładnie obejrzane. Po ustaleniu przyczyny, zostanie wykonany zabieg. Polega on głównie na prawidłowym usunięciu zrogowaceń na stopach, pęknięcia są dodatkowo oczyszczone. Dzięki precyzyjnemu oczyszczeniu, preparat który zostanie zalecony do domowej pielęgnacji dużo lepiej będzie działał. Skóra zwiększy swoją elastyczność i poziom nawilżenia, pęknięcia się zagoją.

W razie potrzeby na zakończenie zabiegu wykonywane jest specjalne odciążenie, które ma za zadanie ochronić miejsce zabiegowe. Skóra wtedy ma większe szanse, aby szybciej się zregenerować.

Zabiegi wykonywane w gabinecie podologicznym mają na celu stopniowe usuwanie nadmiaru zrogowaciałej skóry i likwidację płytkich pęknięć. Terapia pękających pięt wymaga współpracy ze strony pacjenta, ponieważ istotą rolę odgrywa zalecona pielęgnacja domowa.

Zalecana pielęgnacja w domu:

• stosuj tylko preparaty specjalistyczne przeznaczone do pielęgnacji stóp,
  • regularnie korzystaj z usług gabinetu podologicznego,
  • codziennie stosuj krem nawilżający,
  • noś wygodne buty (nie zbyt ciasne, bez wąskich czubków, z podeszwą o odpowiedniej grubości) i bawełniane skarpetki,
  • unikaj skarpetek złuszczających,
  • zwróć uwagę na skład stosowanych preparatów (najlepsze są naturalne składniki np. masło shea, oleje roślinne, gliceryna, mocznik do 15%, witaminy),
  • unikaj długiego moczenia stóp, a po kąpieli dokładnie osuszaj skórę.