Szponowatość paznokci, inaczej onychogryphosis jest to przerost płytki paznokciowej spowodowany występującymi stanami zapalnymi łożyska, chorobami (łuszczyca, cukrzyca, choroby tarczycy), urazami mechanicznymi (noszenie zbyt ciasnego obuwia), niedokrwieniem lub przyjmowaniem niektórych leków. Najczęściej tak zmienione są paznokcie stóp, głównie palucha, u osób w podeszłym wieku.

Objawy szponowatości paznokci

Onychogryfoza objawia się zgrubieniem płytki paznokciowej, zmniejszeniem jej przejrzystość, oraz koloru (staje się żółta). Pojawia się onycholiza, czyli oddzielenie paznokcia od łożyska. Wolną przestrzeń pod paznokciem wypełnia zrogowaciały naskórek. Takie miejsce jest narażone zarówno na infekcję bakteryjne jak i grzybicze. Dodatkowo taki paznokieć może zacząć się wkręcać.

We wczesnym stadium ból pojawia się w okolicy wałów okołopaznokciowych, w pobliżu płytki paznokcia i pod nim. Takie odczucia powodują dyskomfort podczas chodzenia, ponieważ patologiczny proces jest najczęściej lokalizowany na paluchach. Ból wzrasta przy najmniejszym nacisku na płytkę paznokciową.

Jak pozbyć się problemu?

Zgrubiałe, zdeformowane, twarde, a jednocześnie kruche paznokcie stają się problemem, z którym większość osób nie jest w stanie poradzić sobie samemu w domu. Onychogryfoza jest diagnozowana przez dermatologa lub podologa. Postawienie diagnozy nie jest trudne ze względu na typowe objawy kliniczne i przeprowadzony wywiad z pacjentem. Podstawą jest wykluczenie infekcji grzybiczej lub bakteryjnej. W tym celu pobiera się materiał i wykonuję badanie mykologiczne lub bakteriologiczne.

Po otrzymaniu wyników można przejść do działania. Paznokieć, który jest przerośnięty należy oczyścić. Taki zabieg przeprowadzany jest za pomocą specjalistycznych cęgów i frezów. Dzięki nim podolog jest w stanie bezboleśnie i skutecznie skrócić paznokcie i sprawić, że będą cieńsze. Po takim oczyszczeniu zwiększa się komfort chodzenia, higiena stóp oraz następuje poprawa estetyki. W przypadku, gdy zostanie wykryta infekcja grzybicza lub bakteryjna, zostaje dodatkowo wdrożone leczenie przez dermatologa.

Wystarczy jedna wizyta, aby poczuć ulgę. W przypadku tego typu paznokci niezwykle ważna jest regularna opieka podologa oraz stosowanie specjalistycznych preparatów, regenerujących i chroniących przed potencjalnymi zakażeniami.