Press "Enter" to skip to content

Zrogowacenia na stopach

Rogowacenia naskórka stóp to zjawisko całkowicie naturalne. Proces rogowacenia polega na wytwarzaniu nowych komórek, które zastępują złuszczającą się warstwę rogową. Czasami bywa tak, że ten proces jest zaburzony i pojawia się nadmierne rogowacenie, czyli tak zwana hiperkeratoza. Jest to zagęszczenie wierzchnich warstw naskórka, dzieje się tak w wyniku obrony miejsc narażonych na uszkodzenia przez organizm. W miejscu nadmiernego tarcia lub ucisku skóra twardnieje, staje się mniej elastyczna. Jej kolor zmienia się na żółty. Może nawet zacząć pękać. Najczęstszymi okolicami, gdzie może pojawić się problem, są pięty, opuszki palców oraz śródstopie. Powodami ich wystąpienia jest przede wszystkim nadmierne obciążenie – stojący charakter pracy czy dodatkowe kilogramy będą czynnikami zwiększającymi ryzyko powstania takich właśnie zmian. Bardzo często objawiają się one już w młodym wieku, jako następstwo wady stóp zwanej płaskostopiem poprzecznym.

Przyczyny powstawania zrogowaceń

Uporczywe modzele, bolesne odciski, głębokie rozpadliny to zmora większości pacjentów gabinetów podologicznych. Przyczynami nadmiernie zrogowaciałego naskórka może być:

• noszenie nieodpowiedniego obuwia ( podeszwa za twarda, zbyt cienka, buty zbyt ciasne lub luźne, wysokie obcasy )
  • nadmiernie sucha skóra
  • zaburzenia hormonalne
  • predyspozycje genetyczne
  • deformacje kostne w obrębie stóp: płaskostopie, stopa wydrążona, palce młotkowate
  • alergie skórne
  • nieprawidłowy chód
  • praca stojąca
  • grzybica stóp
  • nieprawidłowa higiena stóp
  • występujące choroby : cukrzyca, reumatyzm, niedobory witaminowe, zaburzenia krążenia krwi, łuszczyca, otyłość.

Rodzaje zrogowaceń

Na stopach możemy wyróżnić kilka rodzajów zrogowaceń, są to modzele, odciski, pękające pięty. Każde z tych zmian różni się od siebie, ale tak samo mogą być problematyczne.

Modzele są to ogniska hiperkeratozy skóry, powstające zazwyczaj na podeszwie stopy. Tworzą się na wyniosłościach kostnych. Charakteryzują się dużą powierzchnią, są miękkie, koloru żółtego. Ich granice są niewyraźne. Czasami mogą sprawiać ból podczas chodzenia, ale zazwyczaj jest to bardziej uczucia pieczenia. Bardzo często są mylone z odciskami. Różnica pomiędzy modzelem a odciskiem polega przede wszystkim na lokalizacji. Modzele tworzą się na śródstopiu, krawędziach i opuszkach palców. Są bardziej miękkie od odcisków i są większego rozmiaru. Główna różnica pomiędzy tymi zmianami jest taka, że odcisk posiada czop rogowy, czyli tak zwany ‚korzeń’, który wbija się w głąb skóry i powoduję ból, a modzel go nie posiada. Jest powierzchowną hiperkeratozą.

Odciski, to punktowe zmiany. Powstają w wyniku nadmiernego rogowacenia naskórka w odpowiedzi na ucisk. Powodują bardzo duży dyskomfort i ból podczas chodzenia. Dzieje się tak, ponieważ grubiejący odcisk zwiększa ucisk na wewnętrzne warstwy skóry, w wyniku czego tworzy się stopniowo coraz głębszy czop rogowy, który drażni zakończenia nerwowe i powoduję ból. Odcisk na stopie zazwyczaj tworzą się na opuszkach palców, na ich powierzchni grzbietowej, między palcami oraz na śródstopiu. Zdarza się, że odcisk może być ukryty w modzelu. Do takiej sytuacji może dojść gdy na naszej stopie pojawi się powierzchowne zrogowacenie, my je zbagatelizujemy i nic z tym nie zrobimy. W przypadku odcisków, może im towarzyszyć stan zapalny. Pojawia się wtedy ból, swędzenie, zaczerwienienie.

Pękające pięty, mówimy o nich wtedy gdy na naszych piętach pojawią się pęknięcia. Pęknięcia mogą przybierać postać szczelin ( suche, mokre ) lub rozpadlin. Jeśli pęknięcia są płytkie, zazwyczaj nie odczuwamy dużego dyskomfortu. Problem pojawia się, gdy uszkodzenie dociera aż do skóry właściwej. Wtedy takie rozpadliny stanowią drogę wnikania bakterii i wirusów. Nieleczone, zaniedbane pęknięcia współistniejące z suchością pięt mogą doprowadzić do powstania stanów zapalnych i zakażeń. Czemu tak się dzieje? Suche pęknięcia powstają na skutek zaburzenia produkcji łoju i potu na skórze, natomiast mokre głównie na skutek maceracji skóry przez nadmierną potliwość lub częste moczenie stóp. Pęknięcie nie powodują bólu. Natomiast rozpadliny w przeciwieństwie do pęknięć są to już większe szczeliny powstające na piętach. Mogą sięgać aż do skóry właściwej. Mogą powodować silne dolegliwości bólowe.

Sposoby usuwania

Podstawową leczenia zrogowaceń na stopach jest usunięcie przyczyny powstałego problemu oraz odpowiednie nawilżanie i zmiękczanie. Dostarczenie wody i przede wszystkim tłuszczów, pozwala skórze na odzyskanie równowagi, poprzez uzupełnienie niezbędnych mikroelementów.

Usuwanie modzeli i odcisków polega na mechanicznym oczyszczeniu zmiany. Przy odcisku należy dodatkowo usunąć czop rogowy. Po takim oczyszczeniu stosuje się preparat regeneracyjny oraz wykonuje się miejscowe odciążenie miejsca zabiegowego. Odciski i modzele mogą nawracać. W przypadku pękających pięt leczenie polega na przywróceniu skórze jej ciągłości oraz właściwą elastyczność. W gabinecie podologicznym podczas wizyty pęknięcia zostaną dokładnie oczyszczone, a do domu zostanie zalecony specjalistyczny preparat. Ważnym elementem jest wykonanie opatrunku na całą pięte, dzięki temu odciążymy i zamortyzujemy leczone miejsce.

Biorąc pod uwagę to, jak przez wiele godzin każdego dnia obciążamy nasze stopy, warto o nie zadbać. Zrogowaciały naskórek to dolegliwość nieprzyjemna i kłopotliwa, jednak niejednokrotnie można się z nią szybko i bezboleśnie uporać. Dzięki wizycie w gabinecie podologicznym nie tylko sprawisz sobie i swoim stopom ulgę, ale także unikniesz nieprzyjemnych konsekwencji w przyszłości. Dodatkowo otrzymasz porady co robić, aby uniknąć problemu na stopach.

Jak zapobiegać zrogowaceniom?

Aby uniknąć zrogowaciałego naskórka należy:

• nosić wygodne obuwie
  • dbać o właściwe nawilżenie skóry
  • unikać butów na wysokim obcasie
  • w razie potrzeby wykonać indywidualne wkładki ortopedyczne
  • regularnie odwiedzać podologa ( co 6-8 tygodni )
  • nie zapominać o pielęgnacji stóp w domu
  • nosić obuwie z naturalnych surowców
  • nosić skarpetki bawełniane
  • spożywać odpowiednią ilość wody
gabinetpodologiczny